Speltyp: strategispel, familjespel Antal spelare: 2-4 Speltid: 60 minuter Språk: engelska Ålder: 12+ år Tillverkare: Renegade Game Studios
Deck building. Smaka på det uttrycket en stund. Låter det roligt? Rätt svar på frågan är ”Nej, det låter varken spännande eller roligt, snarare som en motsats till bodybuilding.” Och på tal om sådant så har förresten att göra burpees inte ett dugg med rapande att göra (så länge man inte gör för många vill säga), men det låter faktiskt ganska roligt. I själva verket är burpees bland det värsta man kan syssla med och deck building är faktiskt en av de roligare.
Vad jag vill komma till är att man inte bör vara allt för ytlig, skenet kan nämligen bedra så in i den. Trots att i princip hela jordens befolkning pratade om hur roligt det var (är) med Clank! så drog jag alltid öronen över huvudet enbart för att det stod ”a deck building adventure” på boxen. Att kalla mig för idiot vore att gå för långt, men… okej jag är en idiot. När jag väl föll för hypen visade sig Clank! nämligen vara ruskans, spännande, roligt, strategiskt och alldeles lagom rikt på vibbar från barndomens Drakborgen för att det skulle spritta till i en avdankad 36-åring som undertecknad.
Clank! går ut på att samla poäng. Massor av poäng, för den som har flest när spelet är slut vinner nämligen. Samlandet sker genom skattletande och kortköpande… men vänta nu… Skatter? Kort? Jag inser att en mer målande beskrivning av Clank! och hur det går till är på sin plats för att intelligent folk som just du ska kunna greppa sammanhanget. Så:
Rent tematiskt ska man i Clank! bege sig från den trygga markytan, ner i en underjordisk grotta där en hel drös av skatter, artefakter och apstatyer finns gömda. Inte helt otippat innehåller sagda grotta även en ruskig drake som, av skäl som bara hen känner till, absolut inte, inte under några som helst omständigheter faktiskt, vill bli av med sitt lullull. Det gäller alltså att roffa åt sig så mycket värde som möjligt och sedan lämna underjorden tillräckligt välbehållen för att överleva för att ha med slutsegern att göra.
Och så var det ju korten. Själva anledningen till det där uttrycket deck building på lådan, ni vet. Det är nämligen så att precis allt man gör i spelet sker med hjälp av kort. När det är ens tur drar man fem kort ur sin korthög och med hjälp av symbolerna och effekterna på dem försöker man göra ett så listigt och strategiskt drag som möjligt. När spelet börjar har alla spelare precis likadana kort, men efterhand som grottletandet pågår ges möjlighet att köpa fler, mycket bättre, kort att lägga i sin lek. På så vis försöker man bygga ihop en så effektiv och bra kortlek som möjligt så att man, hör och häpna, kan göra mycket smartare och häftigare saker när det är ens tur.
Kortdragandet kan tyckas slumpmässigt, vilket det så klart till viss del är, men eftersom man själv bygger innehållet i sin kortlek har man stora möjligheter att påverka. Jag är extremt svag för spänningen i vilka kort man ska lyckas dra när det är ens tur; man har ju alltid en önskan om vad man vill och behöver göra, men det är ju inte alltid den slår in bums, så att säga. Samma sak gäller när övriga spelare ska göra sina drag för där har man ju ofta en önskan om vad som inte ska hända…
Sitter du möjligen och undrar varför spelet heter Clank!? Jo, titeln symboliserar det oväsen man som helt vanlig grottutforskare för när man rumlar runt i underjorden. Vissa av korten leken innebär helt enkelt att man clankar vilket rent konkret innebär att man tvingas lägga x antal kuber av sin färg i spelplanens speciella clank-område. När det är dags för drakattack, vilket det är oftare än man kanske önskar, åker kuberna ner i en dragpåse. Beroende på hur arg drakuschlingen är vid varje attacktillfälle drar man ett visst antal kuber och dessa omvandlas sedan till skada på respektive spelare. Så, ju mer oväsen man för desto större risk finns det att draken lägger märke till en. Smart va?
När tar Clank! slut då? Minns du att jag nämnde att man ska ta sig ut levande och med många poäng som möjligt? Det finns faktiskt ett litet krux kopplat till det… för att ens ha rätt att lämna grottan måste man nämligen plocka med sig en artefakt. Artefakterna är värda olika många poäng och är därför olika svåra att nå. Vågar man bege sig djupare ner i grottan för fler poäng, men samtidigt riskera liv och lem? När någon ”hjälte” har begett sig ut ur grottan triggas spelslutet och övriga spelare har nu bara några få rundor på sig att ta sig upp till marknivå igen. Rundor fyllda av drakattacker. Moahahahaaaaaaaa! Förlåt, jag kan bli så ond ibland.
Normalt har jag svårt för lir där spelslutet plötsligt triggas av andra spelare (lex Ticket to ride & lex Splendor), men i Clank! gillar jag det faktiskt skarpt! Varför? Jo, för att här har man hela tiden ungefärlig koll på vad motståndarna kan tänkas ta sig till och dessutom har man ett antal rundor på sig att reagera när någon börjar bege sig uppåt. Det strategiska momentet där vägande mellan att ta en ”billig” artefakt och springa mot utgången kontra att satsa högre och djupare tillför dessutom spänning både i det egna och motståndarnas spelande.
Jag har försökt hitta en gyllene väg som alltid leder till seger, men inte hittat någon. Så mycket i Clank! beror på vilka kort respektive spelare har i sina lekar, var de dolda skatterna hamnar och de bedömningar man gör angående motståndarnas planer. Med det sagt händer det att man hamnar hopplöst efter och får rejäl uppförsbacke, faktiskt så mycket att man är chanslös poängmässigt, men då har man ändå goda möjligheter att ställa till det genom att rusa mot utgången. För det gäller ju att överleva för att få räkna sina poäng…
Clank! är ett finfint spel att introducera mugglare med. Det är lagom svårt, lagom lättbegripligt och precis lagom avancerat för att spänningen ska framgå för alla. I mitt tycke blir det bäst när man är 3-4 spelare eftersom det leder till större omsättning bland korten, mer konkurrens i grottan och mer ovissa drakattacker. Hittills har jag inte spelat med någon som har spridit negativa superlativ kring sig (och jag själv älskar det) så på det stora hela kan jag inte annat än ge mina varmaste rekommendationer om Clank!. Detta alltså trots att det står deck building och inte burpees på lådan. Eller var det tvärtom? Gah, denna åldersförvirring!