Speltyp: samarbetsspel, äventyrsspel, expansion Antal spelare: 3-8 Speltid: 60-90 min Ålder: 10+ Tillverkare: Days of wonder Designer: Bruno Cathala, Serge Laget Shadows over Camelot - Merlin´s Company på Boardgamegeek
Ni som har läst min recension, Björns En andra åsikt, eller rent av provat själva, är alla bekanta med hur dåligt det kan gå när man spelar Shadows over Camelot. Nu mina vänner, kan (och kommer) det att gå ännu sämre…
Efter att ha spelat Shadows over Camelot sönder och samman, utan att för den sakens skull ha blivit särskilt bra på det ska tilläggas, var det dags att antingen stoppa spelet långt in i garderoben för en välbehövlig och uppfriskande paus eller att öppna plånboken och infoga lite nytt blod i det via en expansion. Trogna läsare av Spelglädje vet att jag har en böjelse för expansioner, så lika fort som det var tänkt köpte jag expansionen Merlin´s Company. Expansionen innehåller egentligen inga revolutionerande tillskott till grundspelet, utan lägger egentligen bara till detaljer som förvandlar ett redan sinnessjukt svårt spel till fruktansvärt sinnessjukt svårt. Och ja, expansionen infogar verkligen nytt blod i spelet; både regelmässigt och resultatmässigt.
Vad innehåller då expansionen?
* 7 (8) nya riddare med tillhörande specialegenskaper, vilket friskar upp rejält om man har spelat grundutgåvan av spelet mycket. Riddarna kommer i form av nya vapensköldar som matchar de figurer som redan finns i spelet, så nya plastriddare medföljer alltså inte vilket jag kan tycka är synd eftersom det hade adderat ytterligare variation.
En uppskattad detalj här är att en promofigur i form av Sir Bedivere medföljer spelet, vilket i praktiken utökar antalet nya riddare till 8 stycken. Sir Bedivere tar med sig allt man behöver och kommer i form av en ny vapensköld med matchande plastriddare och tärning.
* En ny kortlek med rollkort som, om man vill, ersätter den gamla. Den nya kortleken innehåller inte mindre än 2 förrädarkort, vilket ger möjlighet eller risk (beroende på hur man ser på saken) att förvandla 2 deltagare till förrädare i ondskans tjänst. Dock så både räcker det och blir över med endast en förrädare enligt mig, så detta spelsätt har jag ännu inte haft det tvivelaktiga nöjet att prova.
* 37 nya svarta och vita kort. Det innehåll som sticker ut här är Morgans 7 häxor, som finns bland de svarta korten, och om man tyckte att Morgan-korten från grundutgåvan var elaka… Dags att tänka om, för de 7 häxorna är verkligen brutalt osympatiska.
* En Merlin-figur som egentligen är det enda vänligt sinnade innehåll som infogas regelmässigt. Merlin flyttar slumpvis runt på spelplanen och hjälper de lojala riddarna att klara av uppdrag, vilket känns som ett både nödvändigt och fräscht inslag i allt elände.
* Självklart har jag sparat det allra smaskigaste till sist, och det är de 16 resekorten. Dessa kort är i sanning helvetiska och ett sådant ska dras varje gång en riddare ska flytta till ett nytt uppdrag. Man skulle kunna säga att de representerar händelser som sker under de farliga transportsträckorna runt Camelot, och utan att förstöra överraskningen allt för mycket för er kan jag säga att de är mycket effektfulla och kan krossa den bästa strategi. Det är även dessa kort som bestämmer vart Merlin-figuren ska förflytta sig.
Sammanfattningsvis vill jag understryka det jag nämnde i början av den här recensionen. Merlin´s Company gör Shadows over Camelot ännu svårare att vinna, så om man redan är överväldigad av svårighetsgraden i grundutgåvan finns det ingen anledning att köpa expansionen om man inte, som undertecknad, avgudar expansioner och gillar en utmaning. Att spela med Merlin´s Company kräver ännu större eftertänksamhet och samarbetsförmåga eftersom förflyttningar mellan uppdrag numera inte bara slösar ett drag, utan också kan få katastrofala konsekvenser via resekorten. Lika mycket som jag hatar Morgans 7 häxor och resekorten, lika mycket älskar jag dem för hur mycket oreda de ställer till och för den fräschör som jag anser att de infogar. Merlin-figuren bidrar med en aning tröst i misären och visst hjälper han till ibland, även om en allvetande och rationell trollkarl som han nog borde göra en Gandalf och skrika ”Run, you fools!” istället…
Jag har ännu inte vunnit lyckats besegra Merlin´s Company, men den dagen jag gör det kommer sannerligen att bli en högtidsdag för all framtid. Antagligen har jag gått i pension vid det laget för om jag ska vara ärlig är jag inte övertygad om att en seger är möjlig utan en rejäl skopa tur och en maximalt misstagsfri omgång, men den som väntar på något gott…